Wednesday 24 August 2016

Soft selling vs hard selling..

Assalamualaikum..
Selamat pagi semua..dah sarapan? Hee selalu sarapan apa ye? Anis mcm biasa la, tak kisah la makan apa, tapi yang penting, mesti minum min kaffe..
Anyway, post kali ni anis nak share pasal soft selling vs hard selling dalam bisnes..eh, anis bukan pakar..anis pun taktau sangat pasal terms ni..anis pun baru belajar..cumanya, pada anis, bila kite dapat sesuatu input baru, dan masih lagi keliru, kalau kongsi, kita akan dapat lebih pencerahan..hee gituu..
Ok lah..setakat yang anis faham, soft selling ni lebih kepada experience atau knowledge sharing..kita share pengalaman kita menggunakan sesuatu produk yang menyelesaikan apapun masalah yang kita alami..sbg contoh: kita ada masalah berat badan, kita pakai premium beautiful corset, it worked, then kita share..
Hard selling pulak, hmm lebih kepada kita directly propose certain product along with the price and the promotions, and sometimes kita provide testimoni jugak..
Kata sifu bisnes Puan Ainon, teknik hard selling akan buatkan orang menyampah sbb nampak sgt kita kemaruk nak menjual..ok kat sini yang anis a bit lost..kalau kita tak buat hard selling, macamana org nak tau kita jual produk tersebut as well as all the infos on it, kann..huhuhu..
So ini maknanya apa? Ini maknanya, anis kena banyak belajar lagi..hee 
Anyone would like to comment or add?feel free to do so.
Thanks!!

No comments:

Post a Comment